Vær opmærksom på at dette afsnit omhandler den officielle arbejdsmiljøuddannelse. Du kan læse mere om arbejdet i Würths medarbejderudvalg i afsnittet om MU.
Arbejdsmiljøuddannelsen er en lovpligtig uddannelse for kommende Arbejdsmiljørepræsentanter. Uddannelsen tager tre dage, og fokuserer på arbejdsmiljøforholdene på din arbejdsplads samt understreger vigtigheden af effektivt samarbejde for et sundt arbejdsmiljø. Dets nøgleelementer inkluderer:
Forståelse af arbejdsmiljøorganisationens opgaver og funktion samt kendskab til ansvar for arbejdsgivere, ledere og ansatte.
Anvendelse af metoder til risikoforebyggelse og redskaber til systematisk arbejdsmiljøarbejde.
Aktiv brug af Arbejdspladsvurdering (APV) og metoder til at påvirke holdninger for at udvikle arbejdsmiljøet.
Arbejde med det psykiske arbejdsmiljø og indsigt i Arbejdstilsynets besøgsforløb.
Værktøjer til analyse af arbejdsulykker, identifikation af informationskilder og håndtering af arbejdsmiljøbelastninger.
Hvad skal jeg bruge det til?
Du kan bruge uddannelsen til at være Arbejdsmiljørepræsentant (AMR). Alle AMR er vigtige nøglepersoner for at opretholde et godt og tillidsfuldt samarbejde imellem ledelse og medarbejdere. AMR er også vigtige for at sikre, at Würth er en tryg, sikker og sund arbejdsplads, hvor alle medarbejdere kan udføre deres arbejde uden at skulle frygte at lide fysisk eller psykisk skade.
Hvem er det relevant for?
Arbejdsmiljøuddannelsen er relevant for dig, der er valgt som AMR.
Jeg er interesseret, hvad gør jeg nu?
Ønsker du flere detaljer omkring arbejdsmiljøuddannelsen, tag da fat i din nuværende arbejdsmiljørepræsentant eller kontakt arbejdsmiljøkoordinator, Lone Thielsen.